Matura z biologii – Plan działania na wrzesień
Jeśli zdajesz maturę z biologii to zapewne już wiesz, że materiału do nauki jest dużo. Ale spokojnie, nie ma co wpadać w panikę i martwić się na zapas. Jeśli będziesz działać systematycznie i uczyć się partiami poszczególnych działów, z pewnością wszystko opanujesz i maturę zdasz śpiewająco. Będzie to wymagało od Ciebie sporo pracy, ale skoro znajdujesz się na tej stronie i czytasz ten post, to z pewnością jesteś osobą podchodzącą do sprawy na poważnie i nie boisz się wyzwań.
Dla takich osób jak Ty, przygotowałam plan działania, który z pewnością ułatwi proces nauki do matury. Dzięki niemu cały wymagany na egzaminie materiał będziesz w stanie podzielić na małe fragmenty i na bieżąco sprawdzać swoje postępy. W tym poście podaję plan działania na wrzesień.
Życzę miłego czytania, a jeśli nadal czujesz, że ten ogrom materiału Cię wchłonie, pamiętaj, że nawet najdalszą podroż zaczyna się od pierwszego kroku.
Plan działania (1.09 – 1.10)
Jakie zagadnienia trzeba opanować z następujących działów?
- Chemizm życia
- Budowa i funkcjonowanie komórki
- Podziały komórkowe
Składniki nieorganiczne
- przedstawić znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych;
- przedstawić znaczenie biologiczne wybranych mikroelementów (Fe, I);
- wyjaśnić rolę wody w życiu organizmów, z uwzględnieniem jej właściwości fizycznych i chemicznych;
Węglowodany
- przedstawić budowę węglowodanów (uwzględniając wiązania glikozydowe α, β);
- rozróżnić monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza, chityna);
- określić znaczenie biologiczne węglowodanów, uwzględniając ich właściwości fizyczne i chemiczne;
- zaplanować oraz przeprowadzić doświadczenie wykazujące obecność polisacharydów w materiale biologicznym;
Lipidy
- przedstawić budowę lipidów (uwzględniając wiązania estrowe);
- rozróżniać lipidy proste i złożone, przedstawiać właściwości lipidów oraz określić ich znaczenie biologiczne;
Białka
- przedstawić budowę białek (uwzględniając wiązania peptydowe);
- rozróżnić białka proste i złożone;
- opisać strukturę I-, II-, III- i IV-rzędową białek;
- przedstawić wpływ czynników fizycznych i chemicznych na białko (zjawisko koagulacji i denaturacji);
- określić biologiczne znaczenie białek (albuminy, globuliny, histony, kolagen, keratyna, hemoglobina, mioglobina);
- przeprowadzić obserwacje wpływu wybranych czynników fizycznych i chemicznych na białko;
Kwasy nukleinowe
- porównać skład chemiczny i strukturę cząsteczek DNA i RNA, z uwzględnieniem rodzajów wiązań występujących w tych cząsteczkach;
- określić znaczenie biologiczne kwasów nukleinowych;
Budowa i funkcjonowanie komórki
- rozpoznać elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie;
- wykazać związek budowy błony komórkowej z pełnionymi przez nią funkcjami;
- rozróżnić rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza);
- wyjaśnić rolę błony komórkowej i tonoplastu w procesach osmotycznych;
- zaplanować i przeprowadzić doświadczenie wykazujące zjawisko osmozy wywołane różnicą stężeń wewnątrz i na zewnątrz komórki;
- zaplanować i przeprowadzić obserwację zjawiska plazmolizy;
- przedstawić budowę jądra komórkowego i jego rolę w funkcjonowaniu komórki;
- opisać budowę rybosomów, ich powstawanie i pełnioną funkcję oraz określić ich lokalizację w komórce;
- przedstawić błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno-funkcjonalny oraz określić jego rolę w kompartmentacji komórki;
- opisać budowę mitochondriów i plastydów ze szczególnym uwzględnieniem chloroplastów
- przedstawić argumenty przemawiające za endosymbiotycznym pochodzeniem mitochondriów i chloroplastów;
- wykazać związek budowy ściany komórkowej z pełnioną funkcją oraz wskazać grupy organizmów, u których ona występuje;
- przedstawić znaczenie wakuoli w funkcjonowaniu komórki roślinnej;
- przedstawić znaczenie cytoszkieletu w ruchu komórek, transporcie wewnątrzkomórkowym, podziałach komórkowych oraz stabilizacji struktury komórki;
- wykazać różnice w budowie komórki prokariotycznej i eukariotycznej;
- wykazać różnice w budowie komórki roślinnej, grzybowej i zwierzęcej;
Podziały komórkowe
- przedstawić organizację materiału genetycznego w komórce;
- wyjaśnić mechanizm replikacji DNA, z uwzględnieniem roli enzymów (helikaza, prymaza, polimeraza DNA, ligaza);
- opisać cykl komórkowy, z uwzględnieniem zmian ilości DNA w poszczególnych jego etapach;
- uzasadnić konieczność replikacji DNA przed podziałem komórki;
- opisać przebieg kariokinezy podczas mitozy i mejozy;
- rozpoznać (na preparacie mikroskopowym, na schemacie, rysunku, mikrofotografii) poszczególne etapy mitozy i mejozy;
- porównać przebieg cytokinezy w komórkach roślinnych i zwierzęcych;
- przedstawić znaczenie mitozy i mejozy w zachowaniu ciągłości życia na Ziemi;
- wyjaśnić znaczenie procesu crossing-over i niezależnej segregacji chromosomów jako źródeł zmienności rekombinacyjnej i różnorodności biologicznej;
- przedstawić apoptozę jako proces warunkujący prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmów wielokomórkowych;
Materiału jest sporo, ale dla chcącego nic trudnego:)
Gdyby jednak potrzebna była pomoc, to zapraszam na moje interaktywne lekcje online
>>> KLIKNIJ TU, aby sprawdzić szczegóły <<<
Pozdrawiam Ania
Nazywam się Ania Gajos i od 6 lat współtworzę Powtórkę z biologii. Z wykształcenia jestem nauczycielem biologii i pomagam uczniom w przygotowaniach do matury z biologii. Z moich lekcji online skorzystały już tysiące osób i dziś możesz spotkać ich na uczelniach zarówno w Polsce jak i za granicą 😉 Jeśli więc chcesz nauczyć się biologii i dobrze przygotować do matury to zapraszam do skorzystania z moich lekcji.
Zobacz inne artykuły z tego numeru
Brak komentarzy