Nauka biologii do matury – poznaj 7 sprawdzonych metod

Cześć, tu Bartek z portalu szkolaskilla.pl .W tym specjalnym artykule przygotowanym dla Powtórki z Biologii przedstawię Ci skuteczne i łatwe do wdrożenia strategie efektywnej nauki biologii. Zaczynamy!

Biologia jest szczególną dziedziną nauki, która wiąże ze sobą bardzo wiele różnych zagadnień, więc łatwo jest się w tym pogubić i przyjąć postawę pasywną, to znaczy uważać, że nauka biologii opiera się tylko i wyłącznie na zapamiętywaniu definicji, zachodzących reakcji w organizmach oraz budowie tkanek. Nie trudno ulec takiemu wrażeniu, lecz musimy wyjść poza początkowe przekonania, aby skupić się na dogłębnej analizie i efektywnej nauce. Jak więc właściwie się uczyć?

 

Zmień się w eksperta

 

Świetną i prostą techniką, która znacząco podniesie poziom zapamiętywanych przez Ciebie informacji, jest Nauka z pozycji Eksperta.

Co to właściwie znaczy?

Nie należy dążyć do całościowego zapamiętania materiału na pamięć. Taka nauka jest skuteczna tylko na krótki okres czasu, a zapamiętane informacje znikają szybciej, niż się może wydawać. Zatem jak powinieneś się uczyć? – Od ogółu do szczegółu. Nigdy nie walcz ze sobą oraz nie zmuszaj się do zapamiętania od razu np. wszystkich chorób bakteryjnych lub odpowiednich warunków do życia grzybów. Wszystko wymaga czasu i nic samo do głowy też nie przyjdzie.

 

Ucz się jak Ekspert

 

Siadając do nauki, skoncentruj się na uczonym materiale w taki sposób, jakbyś chwile po zakończeniu nauki miał wytłumaczyć komuś, czego dokładnie się nauczyłeś lub przeczytałeś. W ten sposób ukierunkowujesz swój mózg do dokładniejszego przyjmowania informacji. Dzielenie się wiedzą z innymi jest świetnym przykładem powtórki, o której więcej pod koniec artykułu.

Zawsze staraj się uczyć z myślą, że po zakończonym materiale przedstawisz, czego dokładnie się uczyłeś.

 

Koncentracja

 

 

Jak przystąpić do nauki? Jeszcze przed zaczęciem właściwej nauki zadaj sobie jedno lub więcej pytań odnośnie materiału/książki, z której właśnie będziesz się uczył np.:

– Czego potrzebuje się dowiedzieć?

– Czego chce się nauczyć?

– Co już wiem?

– Czego nie wiem?

Takie pytania na pierwszy rzut oka, mogą wydawać się niepotrzebne i głupie, ale dzięki nim koncentrujesz się na szukaniu odpowiednich informacji podczas nauki. O to właśnie Ci chodzi. Pytania możesz zapisać na małej kartce lub odpowiedzieć na nie w myślach. Samo zadanie pytań zaowocuje lepszą percepcją oraz koncentracją.

 

Nauka

 

Podczas nauki warto przygotować sobie swobodne miejsce, w którym czujesz się dobrze, ale nie kojarzy Ci się ono z odpoczynkiem. Styl jest dowolny, może wolisz pracować przy czystym biurku i mieć absolutną ciszę lub lekki chaos i słuchać muzyki? To już zależy od Ciebie.

 

Nauce sprzyjają dwie rzeczy: 

Skupienie – pamiętaj, aby zadbać o odpowiedni dla Ciebie spokój i unikaj dystraktorów (takich jak telefon i jego powiadomienia oraz okno przeglądarki, które może Cię skutecznie rozpraszać).

Czas – to ważny element nauki, nasz mózg nie jest niezniszczalny i potrzebuje konkretnego rytmu pracy. Jest beznadziejny w wielozadaniowości, więc nie odrywaj się za często od nauki.

Podczas sesji nauki rozplanuj materiał na mniejsze porcje. Możesz ustalić, czy analizujesz cały rozdział z podręcznika, czy może podzielić go na dwie części?

Naukę warto rozplanować i podzielić na bloki czasowe, w tym celu możesz skorzystać z dwóch technik:

  • 90/20 – ustaw czas na 90 minut (w tym czasie skup się tylko i wyłącznie na nauce) po tym czasie zrób sobie 20 min przerwy.
  • Technika Pomodoro – w tej metodzie pracujemy poprzez 20-40 minut, następnie robimy 5 minut przerwy i wracamy do nauki. Po 4 cyklach należy zrobić 20-minutową przerwę.

 

Notuj jak Mistrz

 

Polecę Ci dwie metody skutecznego notowania, które bezproblemowo zastosujesz do swojej nauki. 

Metoda Cornella – przedstawił ją profesor Walter Pauk w połowie XXw. a rozpowszechnił ją na Uniwersytecie Cornella. Ta metoda notowania jest bardzo prosta, a zarazem efektywna. Dzielisz stronę w notatniku według poniższego schematu:

 

Po prawej stronie notujesz swoim ulubionym sposobem bez konieczności jakichkolwiek zmian. Ważne, aby notatki były przejrzyste i  żebyś bez problemów potrafił odczytać ważne informacje. Po lewej stronie zapisujesz słowa KLUCZE, które będą znacznikami w naszych notatkach. Mogą być to różne pytania, skróty lub pojęcia. Na samym dole strony robisz własne streszczenie notatki, która sporządziłeś. Ważne, aby nie było to długie streszczenie (5-7 zdań). Ma to być Twoja swobodna wypowiedź, która sprawdza, ile materiału zapamiętałeś.

Podsumowanie zaleca się zrobić nie tuż po skończeniu notatek, ale po kilku lub kilkunastu godzinach w ramach powtórki, która korzystnie wpłynie na Twoją pamięć długotrwałą, co w konsekwencji przełoży się na wyższą znajomość materiału oraz łatwiejsze jego przedstawienie w przyszłości – tak jak Ekspert.

Przykład: Po zakończonych zajęciach, wróć po kilku godzinach do notatek, przejrzyj je i popraw, jeśli musisz, sporządź własne podsumowanie u dołu strony.

 

 

O tym jak tworzyć notatki dowiesz się także z artykuły Wiktorii, który znajdziesz również w tym numerze Hormonów!

> Jak robić notatki? Poznaj sprawdzone sposoby

 

Mapy Myśli

Tony Buzan to człowiek, który jest powszechnie uważany za osobę, która rozpowszechniła tę metodę notowania.

Czym są Mapy Myśli?

Można je określić jako obrazowe notatki, bo w dużej części się na tym opierają. Świetnie nadają się do wszelkich podsumowań materiału oraz przestawiania zachodzących reakcji. Mapy pozwalają również łączyć nasze dwie półkule mózgowe ze sobą. Lewą – która jest powszechnie uważana za tą logiczną i poukładaną oraz prawą – która lubi kolory i przestrzeń.

Jak robić Mapy Myśli:

  1. Zacznij od kartki A4 w poziomie.
  2. Narysuj w centrum duży obraz lub tytuł, który będzie się kojarzył tą notatką.
  3. Twórz pierwsze (główne) rozgałęzienia tak jak podtytuły notatki.
  4. Łącz kolejne informacje na mapie i łącz je już z istniejącymi.
  5. Używaj kolorów i nie ograniczaj się w przeróżnych kształtach.

 

 

Przy pomocy takich notatek możesz spokojnie przygotować prezentacje na zajęcia lub omówić dany materiał komuś lub sobie – tak jak Ekspert.
Pierwszą mapę możesz potraktować jako szkic. Aby Twoja nauka okazała się jeszcze bardziej efektywna i skuteczna, możesz później wykonać nową mapę, przypominając sobie informację z pierwszej. Co mam na myśli? Następnego dnia spróbuj narysować ją od początku bez zerkania na pierwszą. W ten sposób przywołujesz aktywnie informacje z pamięci. Jest to kluczowe, aby nauka stała się bardziej skuteczna.

A jeśli nie masz czasu robić map myśli to polecam PowtórTeczkę! Znajdziesz w niej 37 gotowych, zweryfikowanych i ładnie wydrukowanych map myśli. 

> Sprawdź szczegóły PowtórTeczki

 

 

Czas na Powtórkę

 

Zacząłem temat powtórek i teraz go rozwinę. Bardzo często próbujemy nauczyć się materiału poprzez wielokrotne czytanie podręcznika czy notatek. Sposób ten jest mało opłacalny z kilku powodów:

– zabiera dużo czasu

– nie prowadzi do trwałego zapamiętywania informacji

– jest monotonne

– stwarza iluzje wiedzy

Prawdziwa powtórka powinna opierać się aktywnym przywoływaniu zapamiętanych wcześniej informacji.

 

Na czym to dokładnie polega?

Po zakończeniu nauki przypomnij sobie, czego się dowiedziałeś. Oczywiście nie zaglądaj do notatek. Przywoływanie powinno wywoływać lekką trudność. Gdy nauka jest łatwa, jej ślad w pamięci jest cienki jak nić, ale gdy włożysz więcej wysiłku i zaangażowania, ślad ten będzie widoczny bez długi czas.

 

Jak możemy powtarzać? Oto kilka przykładów

 

Czysta kartka (zapisujesz wszystko, co wiesz, możesz ustawić limit czasowy np. wypisz jak najwięcej pojęć związanych z tematem w przeciągu 10 minut)

Prezentacja (przedstaw komuś lub sobie czego się nauczyłeś, możesz również użyć dyktafonu, a potem słuchać siebie samego)

Fiszki (to metoda karteczek, która pozwala w błyskawiczny sposób testować swoją wiedzę)

Wizualizacja (spróbuj przywołać w pamięci notatki, które sporządziłeś, przekształć słowa w obrazy)

 

 

Kiedy powtarzać?

Jest wiele schematów, które mówią o tym, kiedy należałoby wykonać powtórkę. Przedstawię Ci dwa podstawowe:

 

Schemat I tzw. Piątka O’Briena

– Pierwszą powtórkę materiału wykonujesz po zakończeniu nauki.

– Kolejną po 24 godzinach.

– Trzecią powtórkę po tygodniu od ostatniej powtórki.

– Następnie po miesiącu.

– Dalszą powtórkę po dwóch miesiącach.

 

Schemat II:

– Powtórka po 24 godzinach od nauki.

– Następną po tygodniu.

– Po 14 dniach.

– Kolejną po miesiącu.

* Ważna informacja, spróbuj tych schematów, a następnie dostosuj je do siebie.

 

Bardzo dobrą praktyką, która nastawi Twój mózg do działania przed ostatecznymi egzaminami np. maturą, nie jest dalsze powtarzanie, a rozwiązywanie testów, które będą miały bezpośrednie przełożenie na wyniki na egzaminie. Twoja  pamięć zostanie przestawiona z trybu uczenia się na tryb wydobywania informacji i rozwiązywania problemów.

 

Podsumowanie

  • Ucz się z nastawieniem do podzielenia się nabytą wiedzą
  • Skoncentruj się, zadając właściwe pytania przed nauką
  • Pracuj w skupieniu i określ czas
  • Wypracuj swój styl notowania
  • Nie czytaj kolejny raz notatek, spróbuj je sobie przypominać i odtwarzać

 

Dziękuję za uwagę i mam nadzieję, że teraz Twoja nauka będzie o wiele łatwiejsza 🙂 Jeśli masz inne super metody nauki to daj znać w komentarzu. Będziemy Ci za nie bardzo wdzięczni 🙂

Pozdrawiam,

Bartek

 

Zobacz inne artykuły z tego numeru

3 komentarze

Dodaj komentarz
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, klikając w przycisk "Ustawienia". Ustawienia Rozumiem i akceptuję