Matura z biologii – Plan działania na grudzień

Cześć! Oto kolejna, czwarta już część planu działania, dzięki któremu będziesz wiedzieć jak rozłożyć sobie naukę przed maturą. Mam nadzieję, że trzy poprzednie są już opanowane i w nowy rok wejdziesz z poczuciem dobrze spełnionego obowiązku, a nie kacem wywołanym nadmiernym opi…obijaniem się.

Do matury zostało 5 miesięcy, więc warto już teraz na poważnie zabrać się do roboty. Koniec z wymówkami i odkładaniem na potem. Nie czekaj do nowego roku, nie czekaj do poniedziałku czy pełnej godziny. Sprawdź gdzie jesteś z wiedzą teraz i jeśli któryś z poniższych tematów jest Ci obcy, postaraj się go szybko opanować. 

 

Plan działania (1.12 – 1.01)

 

Jakie zagadnienia trzeba opanować?

 

  • Mchy i paprocie
  • Rośliny nasienne
  • Tkanki roślinne
  • Budowa i funkcje organów wegetatywnych roślinnych
  • Funkcjonowanie roślin – gospodarka wodna i odżywianie
  • Funkcjonowanie roślin – wzrost, rozwój i reakcje na bodźce

 

 

1. Mchy i paprocie

 

a. przedstawić na przykładzie rodzimych gatunków cechy charakterystyczne mchów i paproci oraz na podstawie tych cech identyfikować organizm jako przedstawiciela jednej z tych grup

b. wykazać, porównując na podstawie schematów, przemianę pokoleń mchów i paproci, uwzględniając stopniową redukcję gametofitu

 

2. Rośliny nasienne

 

a. przedstawić na przykładzie rodzimych gatunków cechy charakterystyczne nasiennych oraz na podstawie tych cech identyfikuje organizm jako przedstawiciela jednej z tych grup

b. porównać przemianę pokoleń (i faz jądrowych) wskazując na redukcję pokolenia gametofitu w trakcie ewolucji na lądzie

c. przedstawić budowę kwiatów roślin nasiennych

d. wykazać związek budowy kwiatu roślin okrytonasiennych ze sposobem ich zapylania

e. opisać sposób powstawania gametofitów roślin nasiennych

f. opisać proces zapłodnienia i powstawania nasion u roślin nasiennych oraz owoców u okrytonasiennych

g. wykazać związek budowy owocu ze sposobem rozprzestrzeniania się roślin okrytonasiennych

h. przedstawić znaczenie roślin dla człowieka

 

3. Tkanki roślinne

 

a. rozpoznać tkanki roślinne na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazać związek ich budowy z pełnioną funkcją

b. przedstawić znaczenie połączeń międzykomórkowych w tkankach roślinnych

 

4. Budowa i funkcje organów wegetatywnych roślinnych

 

a. określić różnice między warunkami życia w wodzie i na lądzie

b. wykazać związek budowy morfologicznej i anatomicznej (pierwotnej i wtórnej) organów wegetatywnych roślin z pełnionymi przez nie funkcjami

c. przedstawić cechy budowy roślin, które umożliwiły im zasiedlenie środowisk lądowych

d. uzasadnić, że modyfikacje organów wegetatywnych roślin są adaptacją do różnych warunków środowiska i pełnionych funkcji

 

5. Funkcjonowanie roślin – gospodarka wodna i odżywianie

 

a. wyjaśnić mechanizmy pobierania oraz transportu wody i soli mineralnych

b. wykazać związek zmian potencjału osmotycznego i potencjału wody z otwieraniem i zamykaniem szparek

c. wykazać wpływ czynników zewnętrznych (temperatura, światło, wilgotność, ruchy powietrza) na bilans wodny roślin

d. zaplanować i przeprowadzić doświadczenie określające wpływ czynników zewnętrznych na intensywność transpiracji

e. podać dostępne dla roślin formy wybranych makroelementów (N, S)

f. przedstawić znaczenie wybranych makro- i mikroelementów (N, S, Mg, K, P,) dla roślin

g. wyjaśnić mechanizmy pobierania oraz transportu wody i soli mineralnych

h. określić drogi, jakimi do liści docierają substraty fotosyntezy

i. określić drogi, jakimi transportowane są produkty fotosyntezy

j. przedstawić adaptacje w budowie anatomicznej roślin do wymiany gazowej

k. przedstawić adaptacje anatomoczne i fizjologiczne roślin typu C4 i CAM do przeprowadzenia fotosyntezy w określonych warunkach

l. opisuje wpływ suszy fizjologicznej na blilans wody rośliny

ł. przedstawić udział innych organizmów (bakterie glebowe i symbiotyczne, grzyby) w pozyskiwaniu pokarmu przez rośliny

 

6. Funkcjonowanie roślin – wzrost, rozwój i reakcje na bodźce

 

a. przedstawić budowę nasiona

b. przedstawić wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na proces kiełkowania nasion

c. określić rolę auksyn i etylenu w procesach wzrostu i rozwoju roślin

d. przedstawić nastie i tropizmy jako reakcje roślin na bodźce (światło, temperatura, grawitacja, bodźce mechaniczne i chemiczne)

e. przedstawić rolę auksyn w ruchach wzrostowych roślin

f. zaplanować i przeprowadzić doświadczenie wykazujące rolę stożka wzrostu w dominacji wierzchołkowej u roślin

 

 

P.S: Materiału jest sporo, ale dla chcącego nic trudnego:)
Gdyby jednak potrzebna była pomoc, to zapraszam na moje interaktywne lekcje online
>>> 
KLIKNIJ TU, aby sprawdzić szczegóły <<<

 

Pozdrawiam Ania

 


Nazywam się Ania Gajos i od 6 lat współtworzę Powtórkę z biologii. Z wykształcenia jestem nauczycielem biologii i pomagam uczniom w przygotowaniach do matury z biologii. Z moich lekcji online skorzystały już tysiące osób i dziś możesz spotkać ich na uczelniach zarówno w Polsce jak i za granicą 😉 Jeśli więc chcesz nauczyć się biologii i dobrze przygotować do matury to zapraszam do skorzystania z moich lekcji.

 

Zobacz inne artykuły z tego numeru

 

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, klikając w przycisk "Ustawienia". Ustawienia Rozumiem i akceptuję