Matura z biologii – Plan działania na listopad

Przyszedł listopad. Temperatura zaczęła pikować, a kolorowe drzewka przepoczwarzają się w czarne szkielety. Na szczęście mamy coś do czego można uciec. Oto kolejny plan działania, a w nim lista zagadnień, których warto się nauczyć jeszcze w tym miesiącu. Może nie jest to tak fajne jak bieganie po parku, ale przynajmniej nie złapiecie kataru czy innej kolki.

 

Plan działania (1.11 – 30.11)

 

Jakie zagadnienia trzeba opanować z następujących działów?

  • Wirusy
  • Bakterie
  • Protisty
  • Grzyby

 

1. Wirusy

 

a. przedstawić budowę wirusów jako bezkomórkowych form infekcyjnych

b. przedstawić różnorodność morfologiczną i genetyczną wirusów

c. wykazać związek budowy wirusów ze sposobem infekowania komórek

d. porównać cykle infekcyjne wirusów (lityczny i lizogeniczny)

e. wyjaśnić mechanizm odwrotnej transkrypcji i jego znaczenie w namnażaniu retrowirusów

f. przedstawić drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez wirusy (AIDS, schorzenia wywołane zakażeniem HPV, grypa, odra, WZW typu A, B i C)

g. przedstawić znaczenie wirusów w przyrodzie i dla człowieka

 

2. Bakterie

 

a. przedstawić budowę komórki prokariotycznej, z uwzględnieniem różnic w budowie ściany komórkowej bakterii Gram-dodatnich i Gram-ujemnych

b. przedstawić czynności życiowe bakterii:

  • odżywianie (chemoautotrofizm, fotoautotrofizm, heterotrofizm)
  • oddychanie beztlenowe (denitryfikacja, fermentacja) i tlenowe
  • rozmnażanie

c. wykazać znaczenie procesów płciowych w zmienności genetycznej bakterii

d. przedstawić znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka, w tym wywołujących choroby człowieka (gruźlica, tężec, borelioza)

 

3. Protisty

 

a. przedstawić formy morfologiczne protistów;

b. przedstawić czynności życiowe protistów: odżywianie, poruszanie się, rozmnażanie, wydalanie i osmoregulację

c. wykazać związek budowy protistów ze środowiskiem i trybem ich życia (obecność aparatu ruchu, budowa błony komórkowej, obecność chloroplastów i wodniczek tętniących)

d. analizować na podstawie schematów przebieg cykli rozwojowych protistów i rozróżnić poszczególne fazy jądrowe

e. przedstawić drogi zarażenia się i zasady profilaktyki chorób wywołanych przez protisty (malaria, toksoplazmoza, lamblioza)

f. przedstawić znaczenie protistów (w tym prostitów fotosyntetyzujących i symbiotycznych) w przyrodzie i dla człowieka

 

4. Grzyby

 

a. przedstawić różnorodność morfologiczną grzybów

b. przedstawić czynności życiowe grzybów: odżywianie, oddychanie i rozmnażanie

c. przedstawić znaczenie grzybów

 

P.S: Materiału jest sporo, ale dla chcącego nic trudnego:)
Gdyby jednak potrzebna była pomoc, to zapraszam na moje interaktywne lekcje online
>>> 
KLIKNIJ TU, aby sprawdzić szczegóły <<<

 

Pozdrawiam Ania

 


Nazywam się Ania Gajos i od 6 lat współtworzę Powtórkę z biologii. Z wykształcenia jestem nauczycielem biologii i pomagam uczniom w przygotowaniach do matury z biologii. Z moich lekcji online skorzystały już tysiące osób i dziś możesz spotkać ich na uczelniach zarówno w Polsce jak i za granicą 😉 Jeśli więc chcesz nauczyć się biologii i dobrze przygotować do matury to zapraszam do skorzystania z moich lekcji.

 

Zobacz inne artykuły z tego numeru

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, klikając w przycisk "Ustawienia". Ustawienia Rozumiem i akceptuję