Matura z biologii – Plan działania na styczeń
Cześć! Oto kolejna, czwarta już część planu działania, dzięki któremu będziesz wiedzieć jak rozłożyć sobie naukę przed maturą. Mam nadzieję, że trzy poprzednie są już opanowane i w nowy rok wejdziesz z poczuciem dobrze spełnionego obowiązku, a nie kacem wywołanym nadmiernym opi…obijaniem się.
Do matury zostało 5 miesięcy, więc warto już teraz na poważnie zabrać się do roboty. Koniec z wymówkami i odkładaniem na potem. Nie czekaj do nowego roku, nie czekaj do poniedziałku czy pełnej godziny. Sprawdź gdzie jesteś z wiedzą teraz i jeśli któryś z poniższych tematów jest Ci obcy, postaraj się go szybko opanować.
Plan działania (1.01 – 1.02)
Jakie zagadnienia trzeba opanować?
- Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania zwierząt
- Tkanki zwierzęce
- Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie
1. Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania zwierząt
a. rozróżnić zwierzęta, dwuwarstwowe i trójwarstwowe, pierwouste i wtórouste; bezżuchwowce i żuchwowce; owodniowce i bezowodniowce; łożyskowe i bezłożyskowe; skrzelodyszne i płucodyszne; zmiennocieplne i stałocieplne;
b. na podstawie drzewa filogenetycznego wykazać pokrewieństwo między grupami zwierząt;
c. wymienić cechy pozwalające na rozróżnienie parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic, mięczaków, stawonogów (skorupiaków, pajęczaków i owadów);
d. wymienić cechy pozwalające na rozróżnienie ryb, płazów, gadów, ssaków i ptaków;
e. na podstawie tych cech zidentyfikować organizm jako przedstawiciela jednej z tych grup;
f. przedstawić mechanizmy warunkujące homeostazę (termoregulacja, osmoregulacja, stałość składu płynów ustrojowych, ciśnienie krwi);
g. wykazać związek między wielkością, aktywnością życiową, temperaturą ciała, a zapotrzebowaniem energetycznym organizmu;
2. Tkanki zwierzęce
a. rozpoznać tkanki zwierzęce na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazać związek ich budowy z pełnioną funkcją;
b. przedstawić znaczenie połączeń międzykomórkowych w tkankach zwierzęcych;
c. wykazać związek budowy narządów z pełnioną przez nie funkcją;
d. przedstawić powiązania funkcjonalne pomiędzy narządami w obrębie układu;
e. przedstawić powiązania funkcjonalne pomiędzy układami narządów w obrębie organizmu;
3. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za och przeprowadzenie
a. przedstawić adaptacje w budowie i funkcjonowaniu układów pokarmowych zwierząt do rodzaju pokarmu oraz sposobu jego pobierania;
b. rozróżnić trawienie wewnątrzkomórkowe i zewnątrzkomórkowe u zwierząt;
c. przedstawić warunki umożliwiające i ułatwiające dyfuzję gazów przez powierzchnie wymiany gazowej;
d. wykazać związek lokalizacji (wewnętrzna i zewnętrzna) i budowy powierzchni wymiany gazowej ze środowiskiem życia;
e. podać przykłady narządów wymiany gazowej, wskazując grupy zwierząt, u których występują;
f. porównać, określając tendencje ewolucyjne, budowę płuc gromad kręgowców;
g. wyjaśnić mechanizm wymiany gazowej w skrzelach, uwzględniając mechanizm przeciwprądowy;
h. wyjaśnić mechanizm wentylacji płuc u płazów, gadów, ptaków i ssaków;
i. przedstawić rolę krwi w transporcie gazów oddechowych;
j. przedstawić rodzaje układów krążenia u zwierząt (otwarte, zamknięte) oraz wykazać związek między budową układu krążenia i jego funkcją u poznanych grup zwierząt,
k. wykazać związek między budową i funkcją naczyń krwionośnych;
l. porównać, określając tendencje ewolucyjne, budowę serc gromad kręgowców;
m. wykazać konieczność regulacji osmotycznej u zwierząt żyjących w różnych środowiskach;
n. przedstawić istotę procesu wydalania oraz wymienić substancje, które są wydalane z organizmu;
o. wykazać związek między środowiskiem życia zwierząt i rodzajem wydalanego azotowego produktu przemiany materii;
p. wyróżnić rodzaje receptorów u zwierząt ze względu na rodzaj odbieranego bodźca;
q. przedstawiać związek między środowiskiem życia a sposobem poruszania się;
r. rozróżnić rodzaje ruchu zwierząt (rzęskowy, mięśniowy);
s. zanalizować współdziałanie mięśni z różnymi typami szkieletu (hydrauliczny, zewnętrzny, wewnętrzny);
t. zanalizować budowę szkieletu wewnętrznego (na schemacie, modelu, fotografii) jako wyraz adaptacji do środowiska i trybu życia;
u. przedstawić różne rodzaje pokrycia ciała zwierząt i podać ich funkcje;
v. wykazać związek między budową i funkcją skóry kręgowców;
w. przedstawić przykłady sposobów regulacji temperatury ciała u zwierząt endotermicznych oraz ektotermicznych;
x. przedstawić istotę rozmnażania płciowego;
y. rozróżnić zapłodnienie zewnętrzne i wewnętrzne, jajorodność, jajożyworodność i żyworodność oraz podać przykłady grup zwierząt, u których występuje;
z. wykazać związek budowy jaja ze środowiskiem życia;
aa. zanalizować na podstawie schematu cykle rozwojowe zwierząt pasożytniczych; rozróżnić żywicieli pośrednich i ostatecznych;
bb. porównać przeobrażenie zupełne i niezupełne u owadów, uwzględniając rolę poczwarki w cyklu rozwojowym;
cc. przedstawić rolę błon płodowych w rozwoju zarodkowym owodniowców;
P.S: Materiału jest sporo, ale dla chcącego nic trudnego:)
Gdyby jednak potrzebna była pomoc, to zapraszam na moje interaktywne lekcje online
>>> KLIKNIJ TU, aby sprawdzić szczegóły <<<
Pozdrawiam Ania
Nazywam się Ania Gajos i od 6 lat współtworzę Powtórkę z biologii. Z wykształcenia jestem nauczycielem biologii i pomagam uczniom w przygotowaniach do matury z biologii. Z moich lekcji online skorzystały już tysiące osób i dziś możesz spotkać ich na uczelniach zarówno w Polsce jak i za granicą 😉 Jeśli więc chcesz nauczyć się biologii i dobrze przygotować do matury to zapraszam do skorzystania z moich lekcji.
Zobacz inne artykuły z tego numeru
Brak komentarzy