Matura z biologii – Plan działania na marzec

 

1. Ekspresja informacji genetycznej

 

  1. porównań strukturę genu organizmu prokariotycznego i eukariotycznego;
  2. opisać proces transkrypcji z uwzględnieniem roli polimerazy RNA;
  3. opisać proces obróbki potranskrypcyjnej u organizmów eukariotycznych;
  4. przedstawić cechy kodu genetycznego;
  5. opisać proces translacji;
  6. porównać przebieg ekspresji informacji genetycznej w komórce prokariotycznej i eukariotycznej;
  7. przedstawić istotę regulacji ekspresji genów u organizmów eukariotycznych;

 

2. Dziedziczenie cech

 

  1. zapisać i analizować krzyżówki (w tym krzyżówki testowe) oraz określić prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych, w tym cech warunkowanych przez allele wielokrotne;
  2. przedstawić dziedziczenie jednogenowe, dwugenowe i wielogenowe (dominacja pełna, dominacja niepełna, kodominacja, współdziałanie dwóch lub większej liczby genów);
  3. przedstawić główne założenia chromosomowej teorii dziedziczności Morgana;
  4. analizować dziedziczenie cech sprzężonych;
  5. obliczyć odległość między genami; na podstawie odległości między genami określić kolejność ich ułożenia na chromosomie;
  6. wyjaśnić istotę dziedziczenia pozajądrowego;
  7. przedstawić determinację oraz dziedziczenie płci i cech sprzężonych z płcią;
  8. analizować rodowody i na ich podstawie ustalić sposób dziedziczenia danej cechy;

 

 

3. Zmienność organizmów

 

  1. opisać zmienność jako różnorodność fenotypową osobników w populacji;
  2. przedstawić typy zmienności genetycznej (rekombinacyjna i mutacyjna);
  3. rozróżniać ciągłą i nieciągłą zmienność cechy – wyjaśnić genetyczne podłoże tych zmienności;
  4. przedstawić źródła zmienności rekombinacyjnej;
  5. przedstawić rodzaje mutacji genowych oraz określić ich skutki;
  6. przedstawić rodzaje aberracji chromosomowych (strukturalnych i liczbowych) oraz określić ich skutki;
  7. określić na podstawie analizy rodowodu lub kariotypu podłoże genetyczne chorób człowieka (mukowiscydoza, fenyloketonuria, pląsawica Huntingtona, hemofilia, zespół Downa);
  8. wykazać związek pomiędzy narażeniem organizmu na działanie czynników mutagennych (fizycznych, chemicznych, biologicznych) a zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób;
  9. przedstawić transformację nowotworową komórek jako następstwo mutacji w obrębie genów kodujących białka regulujące cykl komórkowy oraz odpowiedzialnych za naprawę DNA;

 

4. Biotechnologia i inżynieria genetyczna

 

  1. rozróżnić biotechnologię tradycyjną i molekularną;
  2. przedstawić współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków;
  3. przedstawić narzędzia wykorzystywane w biotechnologii molekularnej (enzymy: polimerazy, ligazy i enzymy restrykcyjne) i określić ich zastosowania;
  4. przedstawić istotę technik stosowanych w inżynierii genetycznej (hybrydyzacja DNA, analiza restrykcyjna i elektroforeza DNA, metoda PCR);
  5. przedstawić zastosowania wybranych technik inżynierii genetycznej w medycynie sądowej, kryminalistyce, diagnostyce chorób;
  6. wyjaśnić, czym jest organizm transgeniczny i GMO – przedstawić sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych;
  7. przedstawić potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych;
  8. podać przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;
  9. przedstawić zastosowania biotechnologii molekularnej w badaniach ewolucyjnych i systematyce organizmów;
  10. przedstawić sytuacje, w których zasadne jest korzystanie z poradnictwa genetycznego;
  11. przedstawić szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej;

 

 

P.S: Materiału jest sporo, ale dla chcącego nic trudnego:)
Gdyby jednak potrzebna była pomoc, to zapraszam na moje interaktywne lekcje online
>>> 
KLIKNIJ TU, aby sprawdzić szczegóły <<<

 

Pozdrawiam Ania

 


Nazywam się Ania Gajos i od 6 lat współtworzę Powtórkę z biologii. Z wykształcenia jestem nauczycielem biologii i pomagam uczniom w przygotowaniach do matury z biologii. Z moich lekcji online skorzystały już tysiące osób i dziś możesz spotkać ich na uczelniach zarówno w Polsce jak i za granicą 😉 Jeśli więc chcesz nauczyć się biologii i dobrze przygotować do matury to zapraszam do skorzystania z moich lekcji.

 

Zobacz inne artykuły z tego numeru

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, klikając w przycisk "Ustawienia". Ustawienia Rozumiem i akceptuję